TABİATDA DENGE HER ŞEYDİR...TAKINTI VE ALGI ÜZERİNE
Konuya vücudumuzda ki hayati öneme haiz çok önemli
yakından bildiğimiz bir biyolojik olayı anlatarak başlayacağım. Sonra da
alakasını daha rahat anlayacaksınız.
Bildiğiniz gibi yediğimiz içtiğimiz her türlü gıda
midemizde parçalanır, bağırsaklarda emilir hale getirilir. Vücut kendisi için
lazım olanı aldıktan sonra gerisi boşaltım sistemiyle atılır. Eğer atamazsanız
bu da hastalıktır. Posalı gıdalar almadığınızdan dolayı aldığınız gıdalar
bağırsak çeperine tutunamadığından atamazsınız.
Midedeki besinlerin sindirilmesi sırasında midemiz çok
kuvvetli hidroklorik asit salgılayarak besinlerin parçalanmasını sağlar. Yani
gastrik mukozada 2 ana bölgede biri “hidroklorik
asit” üretilirken diğer taraftan “bikarbonatlar”
salınır ve nötralize eder, nötrlenir. Asit ortamı sayesinde yiyecek
bölünür ve vücuda absorbe olur. Asidin mide duvarını parçalamaması içinde
mideyi koruyan alkali mukus sıvısı salgılar. Bu sıvı mideyi aside karşı
dolaysıyla sindirime karşı korur. Mukus sıvısının az salgılandığında asit mide
duvarına zarar verip midenin yaralanmasına (Ülser)
veya delinmesine sebep olur. Bu sayede mide kendi kendini parçalamaz. Böylece,
insan karnında hem agresif bir ortam hem de koruyucu bir ortam
vardır. Aralarında bir denge olmalıdır, aksi takdirde tedavi gerekecektir.
Eğer midenizde bir problem varsa rahatsızlığın ana sebebi asit baz (Alkali)
dengesinin bozuk olmasındandır. Bu denge tıpkı vücudumuzda olduğu gibi dünya
yaşantımızda da olmalıdır. Yoksa yaşantımız her birimiz için çekilmez bir hal alır.
Gelelim konu ile olan ilgisine;
Toplumumuzda ne dense hep aşır uç konularda bir birimize takıntı
yapıyoruz, algı yapıyoruz ya da aramızda tartışacak aşırı uç konular buluyoruz
kendimize ve çatışıyoruz.
Bir ayet ve bir
hadisle konumuza devam edelim:
Kuran’ı Kerimde Allah’ü Zül Celal Hazretleri emreder ki:
“Demek ki vasat,
ifrat ve tefritten yani aşırılıklardan uzak olmak demektir. İslamiyet vasat bir
dindir. Kur’an-ı kerimde mealen buyruluyor ki:
(Sizi vasat bir ümmet kıldık.)” [Bakara 143]
(Sizi vasat bir ümmet kıldık.)” [Bakara 143]
Yine Hz. Muhammed Mustafa s.a.v efendimizde der ki:
“İlim amelden
efdaldir. Amelin efdali de, orta yolda olmaktır. Allah’ü Teâlâ’nın dini ifrat
ve tefrit arasındadır. İkisinin ortası sıratı müstakim, yani doğru yoldur.” [Beyhekî]
Yani mide örneğinde verdiğim gibi eğer midemizde sadece asit salgılanmış olsa midemiz ve iç organlarımız parça parça olur. Mide içindeki asidin mide ile yemek borusu arasında geriye kaçmasına biz “reflü” diyoruz ki sonu genelde ölümle biter. Yani düzeni tutturamazsanız hasta bir vücutla karşı karşıyasınız, ya da bir şekilde “hayatınızın sonuna gelmektesiniz” demektir.
Yani mide örneğinde verdiğim gibi eğer midemizde sadece asit salgılanmış olsa midemiz ve iç organlarımız parça parça olur. Mide içindeki asidin mide ile yemek borusu arasında geriye kaçmasına biz “reflü” diyoruz ki sonu genelde ölümle biter. Yani düzeni tutturamazsanız hasta bir vücutla karşı karşıyasınız, ya da bir şekilde “hayatınızın sonuna gelmektesiniz” demektir.
Tıpkı topluca yaşamanın kurallarını öğrenemediğimiz gibi.
Bildiğiniz gibi henüz bir ay önce iki seçimi beraber
yaşadık. Birisi “Devlet Başkanlığı” diğeri
de “milletvekilliği” seçimi.
Seçimlerden önce herkes kendi görüşüne uygun olanının birinci olduğunu
kendilerine göre anketlerle görüyorlardı. Sonuçta ne oldu halk bir şekilde
emniyet sübabı ayarı gibi bir seçim sonucunu herkesin önüne koyuverdi. Ne
iktidara “geniş alan bıraktı” ne de
muhalefete “rahatlık” yüzü verdi.
İşte gördünüz mü yine bu ince ayar kendiliğinden oluşuverdi. Seçim öncesinde
herkes takıntılı olduğu konularla salvo atış yaptı, algı yarattı, toplumu
gerdiler, sonuçta toplum sağlığı zarar görecek kadar iş ileri gitti. Sevseniz
de sevmeseniz de hep birlikte bu toplumda yaşamak zorundayız. Her şeyin
aşırılığı zarar verir. Ne takıntı yaparak bir yere varabilirsiniz nede algı
yaparak. Aynı Bumerang gibi gelir er geç sizi bulur ve vurur. (Bumerang
denince, atıldığında atana geri dönen kıvrık bir sopaya benzeyen bir alet akla
gelir.)
“Harcarken, ne israf,
ne de cimrilik ederler; ikisi arasında bir yol tutarlar.” [Furkan 67]
Okuduğunuz gibi harcamanın bile aşırılığı yasaklanmıştır.
Hatta;
Peygamber efendimizin s.a.v. dediği gibi “Çok yiyip içmek hastalıkların başıdır” demektedir.
Yine orta yol gösterilmiştir. Her şeyin aşırılığı
zararlıdır.
Çok fazla temizlik ve titizlikte bir hastalıktır. Vücudun
mikroplara karşı savaşması için gereken bağışıklık sistemimizin gelişmesi için
mikroplara da ihtiyacımız var. Eğer o mikroplar olmazsa her gün hastalıklardan
göz açamayız yatak döşek yatarız. Yine burada da bir denge söz konusudur.
Yalnızlık Allah’a c.c mahsustur. Köylerde dahi önceden “İMECE” usulü birlik ve beraberlikle
işler yapılırdı. Aramıza siyaset v.s ayrılık yoktu. Ne dini konularda ne de
siyaset konularında takıntı yapardık ne de ayrışırdık. Ama şu geldiğimiz
günlerde bir birimizin gözünü oyacak şekilde hazımsız fertler olduk.
Birisi “poku” karıştırır, diğeri kendisini “mehdi” ilan eder. Öbürü de neredeyse “seks imparatorluğunu” kurar ve trilyonlarla
oynar. Dini motiflerle algı yapılır “gelsin
paralar ayrılmasın aralar”. Din takıntı yapılır toplumun akort ayarı arıza
verir.
Demek ki birlik ve beraberlik içinde yaşarsak daha
sağlıklı nesillere ve uzun süre ayakta kalan bir devlete sahip oluruz. Yoksa
mum gibi “üfledim mi sönersek, yaprak
gibi savrulursak” kurda kuşa yem oluruz ki bu pek hayra alamet değildir.
En son konumuza bir ayet ile nokta koyalım:
“Dünya hayatı,
eğlence ve oyundan başka bir şey değildir. Ahiret yurdu ise, Allah'tan
korkanlar için daha hayırlıdır. Aklınızı kullanmaz mısınız? “ Enam Suresi-32 ayet
“Oyunlara gelmeyelim
aklımızı kullanalım”
sevgili dostlar.
Saygılarımla
Mustafa Kemal Bektaş
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder