ÜLKEMİZDE SAĞLIK
KURUMLARINDA YAPILANMA VE SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM…… -5-
Sağlıkta dönüşüm projesi kapsamında
halihazırda model kapsamında yapılması hedeflenen ve toplam 43 bin yatak
kapasitesine sahip olması beklenen 33 sağlık kuruluşunun 2018 yıl sonuna kadar
tamamlanması planlanıyor. Projenin yapım ve tamamlanma süreci 1 yılı hazırlık,
3 yılı yatırım ve 25 yılı işletme dönemi olmak üzere toplam 29 yılı
kapsamaktadır. Bu süre sonunda yapılan hastanelerin kamuya devredilmesi
öngörülmektedir. Bu kapsamda projelendirilen şehir hastanelerinin önemli bir
kısmının ihalesi tamamlanmıştır. İhalesi
tamamlanan projelerin durumuna bakıldığında, Ekim 2015 itibarıyla 17 şehir
hastanesinin inşaatı devam etmektedir. Diğer projeler içinse hazırlıklar
sürmektedir. Sağlık Bakanlığı tarafından yapılan açıklamaya göre, 16 şehir
hastanesinin açılması, diğer hastaneler ilr birlikte 2018 yıl sonu itibarıyla
tamamlanması hedeflenmektedir.
Kamu-Özel
İşbirliği Projeleri
Adana Şehir Hastanesi (1550 Yatak)
İhalesi Tamamlandı
İstanbul Sancaktepe Şehir Hastanesi
(3800 Yatak) Onay Bekliyor
Ankara Bilkent Entegre Sağlık
Kampüsü (3660 Yatak) İhalesi Tamamlandı
İzmir Bayraklı Şehir Hastanesi (2060
Yatak) İhalesi Tamamlandı
Ankara Etlik Entegre Sağlık Kampüsü
(3566 Yatak) İhalesi Tamamlandı
İzmir Yenişehir(Tepecik) Şehir
Hastanesi (1200 Yatak) İhale Hazırlık Sürecinde
Antalya Şehir Hastanesi (1000 Yatak)
Onay Bekliyor
Kahramanmaraş Devlet Hastanesi (500
Yatak) Onay Bekliyor
Aydın Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon
Hastanesi (150 Yatak) İhale Hazırlık Sürecinde
Kayseri Entegre Sağlık Kampüsü (1584
Yatak) İhalesi Tamamlandı
Aydın Şehir Hastanesi (800 Yatak)
Onay Bekliyor Kocaeli Sağlık Yerleşkesi (1180 Yatak) İhalesi Tamamlandı Bartın
Devlet Hastanesi (400 Yatak) Onay Bekliyor
Konya Sağlık Yerleşkesi (838 Yatak)
İhalesi Tamamlandı
Bursa Şehir Hastanesi (1355 Yatak)
İhalesi Tamamlandı
Kütahya Devlet Hastanesi (600 Yatak)
İhale sürecinde
Denizli Şehir Hastanesi (1000 Yatak)
İhale Sürecinde
Manisa Sağlık Yerleşkesi (560 Yatak)
İhalesi Tamamlandı
Diyarbakır Kayapınar Hastanesi (750
Yatak) Onay Bekliyor
Mersin Sağlık Yerleşkesi (1250
Yatak) İhalesi Tamamlandı
Diyarbakır Yenişehir Hastanesi (705
Yatak) Onay Bekliyor
Ordu Şehir Hastanesi (600 Yatak)
Onay Bekliyor
Elazığ Sağlık Yerleşkesi (1040
Yatak) İhalesi Tamamlandı
Samsun Şehir Hastanesi (900 Yatak)
İhale Sürecinde
Eskişehir Şehir Hastanesi (1081
Yatak) İhalesi Tamamlandı
Şanlıurfa Şehir Hastanesi (1700
Yatak)Sözleşme Aşamasında
Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon (FTR)
ve Yüksek Güvenlikli Psikiyatri (YGAP) Hastaneleri (2400 Yatak) İhalesi
Tamamlandı
Tekirdağ Şehir Hastanesi (480 Yatak)
Sözleşme Aşamasında
Gaziantep Sağlık Yerleşkesi (1875
Yatak) İhalesi Tamamlandı
Trabzon Şehir Hastanesi (600 Yatak)
Ön Fizibilite Çalışmasında Isparta Sağlık Yerleşkesi (755 Yatak) İhalesi
Tamamlandı
Türkiye Halk Sağlığı Kurumu
Tamamlandı
İstanbul Başakşehir İkitelli Entegre
Sağlık Kampüsü (2682 Yatak) İhalesi Tamamlandı Yozgat Eğitim Araştırma
Hastanesi (475 Yatak) İhalesi Tamamlandı
Kamu Özel İşbirliği Daire Başkanlığı
Projeleri adı altında yayımlanan liste, 18 Eylül 2015 tarihinde güncellenen
bilgilere göre oluşturulmuştur.
(Kaynak:
Zengin, Aslı Şat (2015), Özel Hastaneler Sektörü, İş Bankası Yayınları)
Diğer yandan özel sektör
yatırımlarına yer açmak için de Sağlık Bakanlığı’nın hizmet
sunumundan çekilip düzenleyici ve
denetleyici bir rol ile sınırlandırılması yönünde adımlar atılmıştır. Bu amaçla
Sağlık Bakanlığı’nın merkezi düzeydeki operasyonel görev ve yetkilerinin
olabildiğince idari ve mali yönden özerk birimlere ya da taşra birimlerine
aktarılması yolu ile yerinden yönetimin hayata geçirilmesi hedeflenmiştir Bu
amaçla Sağlıkta Dönüşüm Programı, 2003 yılı taslağında tüm Sağlık Bakanlığı
hastanelerinin bu hastanelerde bir hizmet sunumu birliği sağlandıktan sonra
Sağlık Bakanlığı denetiminde özerk kurumlar haline getirileceği ifade
edilmişti.
663 Sayılı KHK ile Sağlıkta Dönüşüm
Programı, 2003 yılı taslağında öngörüldüğü üzere Kamu Hastaneler Birliği’nin
kurularak tüm kamu hastanelerini özerkleştirmek suretiyle yerelleştirilmesi
yönünde adımlar atılmıştır. Bu düzenlemeye göre sağlık bakanlığı hastanelerin
hem finansmanını sağlama, sağlık personelini temin etme ve maaşlarını ödeme,
yatırım harcamalarını yapma gibi merkezi bütçe ile ilgili görevlerinin büyük
bir bölümünden hem de hastanelerin yönetiminden çekilmiştir. Ama daha
sonrasında tarihler 2018’i gösterdiğinde ise Kamu hastaneler birliği
uygulamasından vazgeçilmiştir. Vazgeçilme nedeni dillendirilmese de bütçesinin
Sağlık Bakanlığını geçmesi nedeniyle Sağlık Bakanlığı etkisiz konumuna
düşmesidir.
Diğer yandan 663 sayılı KHK ile Ulusal Tıbbi Cihaz
ve İlaç Kurumu’nun kurulması ile ilaç endüstrisinin yönetimi ve denetimi de
Sağlık Bakanlığı’nın görevi olmaktan tamamen çıkmıştır. Böylece Sağlık
Bakanlığı’nca 1983 yılından beri yürütülmekte olan birçok hizmet, başka kurum
ve kuruluşlara devredilerek bakanlığın sağlık sistemi üzerindeki yetki ve görev
alanı iyice daraltılmıştır. Buraya kadar anlatılanlar bakanlığın üzerinde
bulunan görev, yetki ve sorumlulukların daha yerel makamlarca yerine
getirilecek durumda olmalarını işaret etmektedir.
Hastane özerkliği veya devlet
hastanelerinin özelleştirilmesi birçok ülkede politik olarak en çok tartışmalı
reformlar arasında yer almaktadır. Bundan dolayı, bu önemli Sağlık Sistemleri
Güçlendirilmesi reformunda ülkelerin çok az ilerleme kaydetmesi bir sürpriz değildir.
Yine de, kamu hastane reformu olmadan, Sağlık Sistemleri Güçlendirilmesinin
önemli bir öğesi tamamlanmamış olacaktır-bu durum kalite, verimlilik ve
hakkaniyet hedeflerinin elde edilmesini
etkilemektedir
Sağlık hizmetlerinin sunumuyla
finansmanının birbirinden ayrılması amacı ile SSK, Bağ-Kur ve Emekli
Sandığı’nın birleştirilerek sosyal güvenlikle ilgili tek bir kuruma (SGK)
dönüştürülmesinin ardından 5510 sayılı “Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu” (SSGSSK) ile toplumun tamamının dahil edildiği Genel Sağlık
Sigortası (GSS) uygulamaya konmuştur. GSS sistemi ile toplumun tüm kesiminin
sağlık hizmetlerinden yararlandırması ve sağlık harcamalarının finansmanına
katılması amaçlanmıştır.
Bu sisteme göre Devlet, Genel Sağlık
Sigortası ile yoksulluk sınırının üstünde gelir elde eden herkesten zorunlu
olarak prim toplamaktadır. Bu uygulamada sağlık hizmetlerinden yararlanabilmek
için öncelikle gelir testine göre belirlenecek primi ödemiş olmak
gerekmektedir. Ödenen prim karşılığında alınan sağlık hizmetler ise temel
sağlık paketleri şeklinde sunulmaktadır. Bu paketin kapsamı ve karşılanan
oranları Sosyal Güvenlik Kurumu değiştirebilmektedir. Dolayısıyla vatandaş,
Genel Sağlık Sigortası kapsamında sunulan sağlık hizmetlerinden yararlanırken muayene
katılım payı, ilaç katılım payı vb. adlar altında birçok şekilde cepten ödeme
yapmak durumunda kalmaktadır.
Saygılarımla..
Mustafa Kemal Bektaş
KAYNAKLAR:
Deloitte Sağlık
Çözümleri Merkezi - Sağlık ve İlaç Sektörü 2020 Öngörüleri
Prof.Dr. Paşa Göktaş - Türkiye’de sağlık sisteminin temel sorunları
Harun KIRILMAZ
Sağlık Bakanlığı, Ankara - Sağlık Sisteminin Sorunları ve Bilgi Teknolojileri
Prof.Dr. Paşa Göktaş - Türkiye’nin sağlık sorunları ne tür bir sağlık
bakanını gerekli kılıyor?
Prof.Dr. Paşa Göktaş - Sağlık sisteminin temel sorunları sürüyor
Dr.İlhan Korkmaz.
Ataevler A.S.M Nilüfer-BURSA – Aile hekimlerinin Sorunları
Dr. Nuri Seha
Yüksel – Aile Hekimliği 2016
Yrd. Doç.
Dr.Yasemin Mamur Işıkçı – Bir Kamu Politikası: Sağlık Politikasında Dönüşüm
Özel Hastaneler ve
Sağlık Kuruluşları Derneği (OHSAD) – Sağlıkta Ortak Çözüm Toplantıları
Havva Öztürk
Acıbadem Hastanesi - Hastanelerde İşe
Yeni Başlayan Hemşirelerin Sorunları
Murat Tuzcu - Net
Gazetesi Hastanelerdeki sorunlar ve çözümleri
Dr. Ensar DURMUŞ -
Acil Sağlık Sisteminin Sorunları
Öğrt. Gör. Aysun
Yılmaztürk - Türkiye’de Sağlık Reformlarının Tarihsel Gelişimi ve Sağlıkta
Dönüşüm Programı’nın Küresel Niteliğinin Değerlendirilmesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder