ÜLKEMİZDE SAĞLIK KURUMLARINDA YAPILANMA VE SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM……
-7-
Sevgili dostlar nihayet yedinci
bölümde Ülkemizdeki sağlık kurumlarındaki yapılanma ve sağlıkta dönüşüm
projelerini bitireceğiz inşallah. Gördünüz bu projelerin çıkış noktalarını ve karmaşıklığını.
Cumhuriyet hükümetleri disiplinli bir şekilde kamu maliyesini yönetselerdi
ülkemiz bu yaptırımlarla karşı karşıya kalmayacaktı.
Tekrar
kaldığımız yerden devam edip bu bölümde bu yapılandırma projelerini kapatıp
yapısal sorunları analiz etmeye devam edelim:
Türkiye’de sağlık alanında piyasa
odaklı yapılan bu düzenlemeler sermaye yatırımları için büyük bir fırsat ortamı
sunmuştur. Önümüzdeki günlerde yurt içi pazardaki potansiyel paralelinde
pazardaki paylarını artırmak isteyen özel hastane zincirlerinin yatırımlarının
artması muhtemeldir.
Sağlık sektöründe
faaliyet gösteren firmalar hastane sayısı yatak kapasitesi faaliyet bölgeleri
aşağıdadır:
Acıbadem Sağlık Grubu 17 Hastane, 11
Tıp Merkezi, 4 Laboratuvar, 1 Genetik Tanı Merkezi. 1500 + Adana, Ankara,
Bodrum, Bursa, Eskişehir, Gemlik, İstanbul, Kapadokya, Kayseri, Kocaeli,
Makedonya
Medical Park Hastaneler Grubu 15
Hastane, 2 Hastane Kompleksi, 1 Tıp Merkezi 1500 + Ankara, Antalya, Batman,
Bursa, Elazığ, Gaziantep, Gebze, İstanbul, İzmir, Ordu, Samsun, Tarsus, Tokat,
Uşak
Medicana Sağlık Grubu 9 Hastane, 2
Diş Polikliniği 1170 + Ankara, İstanbul, Konya, Samsun
Memorial Sağlık Grubu 7 Hastane, 3
Tıp Merkezi 750 Ankara, Antalya, Diyarbakır, İstanbul, Kayseri, Şanlıurfa
Florence Nightingale 4 Hastane, 1
Tıp Merkezi 550 İstanbul
Bahat Sağlık Grubu 4 Hastane, 2 Tıp
Merkezi 500 + İstanbul
Başkent 6 Hastane, 4 Diyaliz
Merkezi, 1 500 + Adana, Alanya, Ankara, İstanbul, İzmir,
Üniversitesi Hastaneleri Poliklinik,
2 Rehabilitasyon Merkezi, 1 Kadın Konya, Zonguldak
Medipol Mega Hastaneler Kompleksi 1
Hastane 470 İstanbul
Liv Hospital 2 Hastane 350 Ankara,
İstanbul, Samsun
Bayındır Sağlık Grubu 3 Hastane, 1
Tıp Merkezi, 5 Klinik 308 Ankara, İstanbul
(Kaynak: Zengin,
Aslı Şat (2015), Özel Hastaneler Sektörü, İş Bankası Yayınları )
Ayrıca yabancı sermayeli
yatırımların alanda faaliyet göstermesi de ayrı bir önem
taşımaktadır. Çünkü küçük ve orta
ölçekli yerli sermayeli hastanelerin büyük ölçekli yabancı sermayeli
yatırımlarla rekabet etmesi oldukça zordur. Böyle bir durumda sağlık alanındaki
düzenlemelerin önümüzdeki günlerde yabancı sermayenin istekleri doğrultusunda
olması ihtimali oldukça yüksektir. Böyle bir durum vatandaşlar için sağlık
alanında sunulan hizmetlerin daha çok özelleşmesi ve daha fazla
fiyatlandırılması anlamına gelmektedir.
Son yıllarda sektörde
gerçekleştirilen önemli yatırımlar ile 2014 yılında öne çıkanlar aşağıdaki
tabloda özetlenmiştir.
Sağlık sektöründe
gerçekleştirilen önemli yatırımlar yıl yatırımcı ülke yatırımı alan firma hisse
oranları (%)
2011 Mid Europa İngiltere İzmir Kent
Hastanesi 65
2011 Newcon ABD Anadolu Hastaneler
Grubu 50
2012 Khazanah&Integrated
Healthcare Holding Malezya Acıbadem Sağlık Grubu 75
2013 Turkven Türkiye Medical Park 65
2014 Euromedic Hollanda American
Shared Services Hospital 100
2014 Nesma Holding; Reaya Holding
S.ArabistanAvrupa Göz 50
2014 Pine Bridge Investments ABD
Romatem 50
2014 Polski Bank Komorek Polonya
Yaşam Bankası 85
(Kaynak:
Zengin, Aslı Şat (2015). Özel Hastaneler Sektörü, İş Bankası Yayınları)
Türkiye’de 1980 sonrası uygulanan
sağlık politikası, başta sağlık çalışanları ve sağlık hizmetlerinin diğer
tarafında yer alan vatandaşlar olmak üzere tüm toplumu etkileyeceği için, “makro nitelikli” bir politikadır.
Sağlık politikası, aynı zamanda toplum üzerindeki etkileri bakımından,
kazananları/kaybedenleri olan “düzenleyici
politikalar” niteliğindedir.
Bu politikanın kazananı piyasa
aktörleri, kaybedeni ise başta sağlık çalışanları ve dar gelirli vatandaşlar
olmak üzere toplumun çoğunluğudur.
Diğer yandan, 1980’li yıllarla
birlikte tohumları atılıp 2002 yılında kapsamlı bir şekilde
uygulamaya konulan sağlıkta
liberalleşme politikası Türkiye’nin iç dinamiklerinden çok DTÖ, IMF ve DB’nın
politika transferleri şeklinde gündeme girmiştir. Bu politika transferinin
temel amacı da piyasa aktörleri için sermaye birikime katkı sağlayacak yeni
karlı alanlar yaratabilmektir. Denilebilir ki; Türkiye’nin son otuz beş yıllık
sağlık politikası IMF,DB, DTÖ gibi uluslararası örgütlerin yönlendirmeleri
doğrultusunda politika transferi şeklinde gerçekleşmiştir. Kısacası Cumhuriyet
hükümetlerinin 1960 yıllarda dahil olmak üzere sağlık politikalarının iflası
demektir.
Diğer yandan, sağlık politikasına
yön veren sağlık kurumlarının işletmeye dönüştürülmesi, GSS’nin kurulması, Aile
Hekimliği’ne geçiş, sağlık hizmetlerinin verilmesinde desentralizasyon gibi unsurlar
1980’den beri neredeyse her hükümet programında ve kalkınma planlarında ifade
edilmiştir.
Ülkemizde kalkışılan 15 Temmuz
sonrasında Türk silahlı Kuvvetlerinin sağlık teşkilatı ve hastanelerinin de
lağvedilmesi nedeniyle sorunlar daha da içinden çıkılmaz derecede
katmerleşmiştir.
Başka bir deyişle hükümetler ve
kişiler değişse de politikada bir devamlılık söz konusudur. Bu açıdan
Türkiye’de uygulanan sağlık politikasının karar verme modelleri açısından
değerlendirildiğinde “ilaveci karar
verme” modelinin izlenmiş olduğu söylenebilir.
Bu çalışma ile Türkiye’de sağlık
hizmetlerinin piyasaya açılma politikası süreç analizi yöntemi ile analiz
edilerek incelenmiştir. Türkiye’de sağlık sektörünün piyasaya açılma politikası
süreç analizinin aşamalarına uygun olarak işlemiştir. Siyasi, ekonomik ve
toplumsal sonuçları açısından çok önemli olan bu politikanın “politika ağları”
yaklaşımı ile analiz edilmesi alana büyük katkı sağlayacaktır. Böylesi bir
çalışma sağlık alanında hükümet ve çıkar grupları arasındaki ilişkileri
açıklaması bakımından önem taşıyacaktır.
Ve nihayet “Ülkemizdeki sağlık
kurumlarındaki yapılanma ve sağlıkta dönüşüm projelerini” bitirdik. Bundan
sonrakilerde de personel yapılandırması ve görev tanımı sorunlarını irdeleyip
sağlık sektörü ile ilgili sorunları bitirip bir sonraki yazılarımda ülkemizde
ki tarım ve hayvancılık sorunlarını, gıda kontrol hizmetlerini ve veterinerlik
hizmetlerini A’sından Z’sine kadar sorunları inceleyeceğiz.
Saygılarımla..
Mustafa Kemal Bektaş
KAYNAKLAR:
Deloitte Sağlık
Çözümleri Merkezi - Sağlık ve İlaç Sektörü 2020 Öngörüleri
Prof.Dr. Paşa Göktaş - Türkiye’de sağlık sisteminin temel sorunları
Harun KIRILMAZ
Sağlık Bakanlığı, Ankara - Sağlık Sisteminin Sorunları ve Bilgi Teknolojileri
Prof.Dr. Paşa Göktaş - Türkiye’nin sağlık sorunları ne tür bir sağlık
bakanını gerekli kılıyor?
Prof.Dr. Paşa Göktaş - Sağlık sisteminin temel sorunları sürüyor
Dr.İlhan Korkmaz.
Ataevler A.S.M Nilüfer-BURSA – Aile hekimlerinin Sorunları
Dr. Nuri Seha
Yüksel – Aile Hekimliği 2016
Yrd. Doç.
Dr.Yasemin Mamur Işıkçı – Bir Kamu Politikası: Sağlık Politikasında Dönüşüm
Özel Hastaneler ve
Sağlık Kuruluşları Derneği (OHSAD) – Sağlıkta Ortak Çözüm Toplantıları
Havva Öztürk
Acıbadem Hastanesi - Hastanelerde İşe
Yeni Başlayan Hemşirelerin Sorunları
Murat Tuzcu - Net
Gazetesi Hastanelerdeki sorunlar ve çözümleri
Dr. Ensar DURMUŞ -
Acil Sağlık Sisteminin Sorunları
Öğrt. Gör. Aysun
Yılmaztürk - Türkiye’de Sağlık Reformlarının Tarihsel Gelişimi ve Sağlıkta
Dönüşüm Programı’nın Küresel Niteliğinin Değerlendirilmesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder